DÆK

Hinnerup Auto råder over topmoderne udstyr til dækmontering og afbalancering.

Vi kan montere op til 30 tommer dæk på "dækjernsfri" maskine, dvs. at der ikke kommer dækjern i kontakt med fælgen og der kommer på den måde aldrig monteringsridser eller andre skader på fælgene under montering.​

​Hinnerup Auto tilbyder desuden opbevaring af hjul på vores dækhotel.​

Hinnerup Auto forhandler alle gængse dækmærker til yderst konkurrence dygtige priser. Se mere her https://hinnerupauto.mywheels.dk

​Hjulskifte

349,-

(udskiftning af 4 komplette hjul)

​Dækskifte til og med 16"

999,-

(skift af løse dæk, afbalancering og hjulskifte)

​Dækskifte 

fra og med 17"

1099,-

(skift af løse dæk, afbalancering og hjulskifte
​BEMÆRK alle dæk med profil under 55 skal have vejtryksoptimering 620,-)

​Hunter Elite vejtryksoptimering

620,-

(i tillæg til almindelig montering, skal foretages på alle dæk under profil 55)

​Opbevaring af dæk​

299,-

(til og med 195 i bredde)

349,-

(til og med 245 i bredde)

399,-

(Fra 255 i bredde)

(tilbydes kun i forbindelse med hjulskifte)

​​Hjulvask 340,- (for alle 4. Tilbydes kun i forbindelse med opbevaring)

​Alle priser er for alle 4 hjul​

Regler dæklapning

Regler for dæk

Skærmreglementet

Den ene regel handler om skærmreglementet. Denne regel foreskriver, at dine nye dæk skal være inden for skærmen – dette inkluderer også dæksidens runding. Denne regel skal være overholdt for, at dine fælge kan siges at sidde lovligt på bilen. Derudover skal reglen om sporvidde også være overholdt.

Sporvidde

En fælg kan forøge bilens sporvidde, og for at en fælg er lovlig, må den forøge bilens sporvidde med højst 20 mm – 10 mm på hver side af dækket. Hvis fælgen ikke overskrider de 20 mm, behøver du ingen dokumentation. Hvis du derimod har en fælg, der giver større sporvidde end 20 mm – eller formindsker sporvidden – skal du have en TÜV attest. Det kan altså være lovligt at have en fælg, der overskrider sporvidden på 20 mm, hvis der blot foreligger en TÜV attest herfor.

Når du skal regne den maksimale sporvidde ud, skal du regne det ud fra den mindste sporvidde, der er anført på bilens standardtypegodkendelsesattest. Hvis bilen er godkendt med flere forskellige sporvidder, skal du altså regne fra den mindste.

Dækstørrelse

Størrelsen på dine dæk er noget af det første, du skal være opmærksom på, hvis du skal have udskiftet dine dæk. Det er nemlig vigtigt, at størrelsen på dækkene passer til bilen.

Dækstørrelsen og dækbredden skal passe til hjulomkredsen.

Hjulomkredsen kan du finde informationer om i bilens registreringsattest. Hvis du kører dæk i den forkerte størrelse, har det betydning for sikkerheden, hvorfor det er vigtigt, at du undersøger dette, inden du skifter dine dæk.

Dæktype

I Danmark er det lovligt at køre med fire dæk fra forskellige fabrikanter og med forskellige mønstre. Derimod er det ulovligt at køre med både sommer- og vinterdæk på én gang. Du skal altså enten køre med fire sommerdæk, fire vinterdæk eller fire helårsdæk. Hvis dine dæk er markeret med M+S, er det lovligt både at køre med vinter- og helårsdæk. Det er dog vigtigt, at alle dæk så er M+S markeret.

​Flat-spots som følge af langvarig parkering og opbevaring

​Nogle af os parkerer bilen i længere tid, flere dage, uger - nogle gange måneder. Hvis du gør det, kan du måske mærke en lille forstyrrelse eller rysten, første gang du kører bilen, men det forsvinder normalt efter nogle kilometer.

Det er resultatet af et flat-spot og opstår, når et dæk har stået stille i længere tid med bilens vægt som belastning. Dækket har fået et fladt sted dér, hvor det har haft kontakt med vejen. Bekymret? Det er der ingen grund til. Lad os se lidt på årsagerne til flat-spot og give nogle tips til at undgå det.​​​

Sådan opstår flat-spots

Når bilen kører, skifter hvert dæk på akslen fra “ikke-belastet” til ”belastet” cirka 480 gange pr. kilometer (afhængig af hastigheden). Denne konstante bevægelse skaber varme, som gør gummiet i dækkene smidigere - det er almindeligt for dæk. Men når bilen bliver parkeret, kan dækket, når det køler ned, blive en smule fladt, hvor det har kontakt til overfladen. Det sker især, når dækkene er udsat for et voldsomt skift i omgivelsernes temperatur, bilen er parkeret koldt om natten eller opbevares i længere tid.

Det kan også skyldes dæktryk, hvor dækkene har for lavt eller for højt tryk.

Der er to former for flat-spot: midlertidig eller halvpermanent. Hvor alvorlig dækkets flat-spot er, afhænger af f.eks. størrelse, belastning, intern struktur, omgivelsernes temperatur, og hvor længe bilen står stille.

​​​

Midlertidig eller halvpermanent flat-spot

I de fleste tilfælde er flat-spot midlertidig. Hvis en bil har holdt stille i et par dage eller uger - hvis man har været bortrejst på ferie og parkeret bilen ved lufthavnen - kan man mærke lidt rystelser de første par kilometer. Flat-spots forsvinder, når dækkene bliver varme og får den normale form igen.

Halvpermanente flat-spots opstår, når dækkene har holdt stille med bilens vægt som belastning i en måned eller længere. Det kan typisk være, hvis bilen opbevares i vintermånederne, eller hvis den transporteres ud af landet. Den lange stilstand - især i forbindelser med lave temperaturer og lavt dæktryk - kan give mere alvorlige flat-spots, som ikke kan udbedres af normal kørsel.

Hvis du tror, at dækkene har fået en halvpermanent flat-spot, bør du kontakte et værksted så hurtigt som muligt. De kan give dig råd om, hvordan man håndterer det.

​​​

Sådan undgås flat-spot

Det korrekte dæktryk er en god strategi for at reducere risikoen for flat-spots.

Dæk, som har for lavt dæktryk, er mere udsatte for flat-spots, og det anbefales, at man ikke kører på dæk med for højt eller lavt dæktryk.

Hvis man skal ud på en længere tur ved høj hastighed og med tungt læs, bør man øge dæktrykket på dækkene som anbefalet af bilproducenten.

Vidste du, at så lille en forøgelse som +0,2 bar i dæktrykket, kan betyde lavere kørselstemperatur i dækket? Så det reducerer faktisk risikoen for flat-spot.

Hvis bilen skal holde stille i lang tid, bør man øge dæktrykket med +0,2 bar før parkeringen. Det vil mindske risikoen for flat-spots. I begge tilfælde er det dog vigtigt at huske, at man aldrig skal overskride det maksimale kolde dæktryk, der anbefales for dækket.

"Hvad siger vores kunder"

Herunder kan du se et udpluk af vores anmeldelser fra Facebook.

"Super Service"

Super service især til TESLA.

Ruben Møllebjerg​

"Altid god service"

Altid god service hos Hinnerup auto.

Steen Rytter

"God service"

Super godt håndværk, kan varmt anbefale til alle.

J. Selvarajah

"Altid venlig"

Altid venlig og god behandling. Gode priser.

Henrik Nielsen

Se flere anmeldelser på Facebook​

Vi kan også hjælpe dig med:

​Hos os kan du få hjælp til din Tesla og vi hjælper også gerne med pleje af din bil uanset mærke.

facebook Følg med på Facebook

Har du spørgsmål eller
​ønsker du at høre nærmere?

Find vores kontaktoplysninger herunder.

Hinnerup Auto ApS

Samsøvej 28, 8382 Hinnerup

Klik her for rutevejledning

CVR: 34468265

Kontaktoplysninger

Telefon: 86 112 112

E-mail: mail@hinnerupauto.dk

Kontakt os hvis du vil vide mere.

Telefontider

Mandag - torsdag: 07.30 - 16.00

Fredag: 07:30 - 13:00

Lukket weekender og helligdage.